GRC+ | Extra verdieping

Challenge Jezelf

Is er iets wat je zou willen doen op school, maar waar je geen les in krijgt? Bijvoorbeeld je eigen stedentrip organiseren of meehelpen de school creatief in beeld te brengen door een filmpje te maken of een tof item te schrijven? Dat kan via het programma Challenge Jezelf.

In een groepje werk je aan een vraagstuk wat je zelf hebt bedacht of wat is ingebracht door iemand uit het bedrijfsleven. Onder begeleiding van een coach werk je in een aantal weken naar een oplossing en een waardevolle ervaring toe!

Co-teaching en een online leerlijn maken het eindexamen mogelijk.Co-Teach Informatica

Het vak Informatica wordt steeds minder aangeboden op scholen, terwijl steeds meer leerlingen het willen volgen. De Universiteit Utrecht, Universiteit Twente en de Vrije Universiteit Amsterdam zijn daarom begonnen met het pilotproject Co-Teach Informatica (CTI).

Binnen dit project kunnen scholen het eindexamenvak Informatica aan de leerlingen aanbieden door een combinatie van projectonderwijs door IT-professionals en een online leerlijn. De online leerlijn van Co-Teach is gemaakt door vakdocenten. Leerlingen leren hierbij enigszins selfpaced.

Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van inhoudsdeskundige gastdocenten in de vorm van experts uit het bedrijfsleven, universiteiten en rijksinstanties. Deze ‘Co-Teachers’ uit het werkveld geven gedurende een aantal weken gastlessen aan de leerlingen, altijd vanuit een thema.

Momenteel hebben we een CTI-klas met 4 leerlingen uit 5V. Zij zijn vorig jaar begonnen met Co-Teach en zullen dat blijven volgen t/m het 6e jaar, waarbij zij ook examen in het vak doen.

Debatteam

Ben jij iemand die niet op zijn mondje gevallen is? Houd je ervan om anderen te overtuigen en ben je geïnteresseerd in actualiteit? Of ben je juist meer iemand die goed kan luisteren en iets van verschillende perspectieven wil zien? In al deze gevallen is het debatteam wellicht iets voor jou. Je debatteert wekelijks over actuele onderwerpen en neemt deel aan wedstrijden tegen andere scholen, zoals Op weg naar het Lagerhuis en het NK Debatteren.

Debatteren verbreedt je perspectief doordat je je moet inleven in verschillende standpunten en deze moet onderbouwen met overtuigende argumenten. Daardoor denk je actief na over maatschappelijke vraagstukken. Ook leer je jezelf goed uit te drukken en mensen mee te nemen met overtuigingskracht en humor. Een waardevolle kwaliteit!

Geo Future School

Zit je op de mavo, dan kun je deelnemen aan Geo Future School (GFS). In verschillende modules buig je je over vraagstukken van nu en de toekomst.

Deze vraagstukken zijn gamma en bèta georiënteerd, denk aan:

  • Hoe bouwen we onze steden om tot duurzame steden?
  • Hoe kunnen we ons land ook in de toekomst veilig houden tegen wateroverlast?
  • Hoe gaan we om met de geopolitieke uitdagingen, oftewel aardrijkskundige factoren die invloed hebben op politieke vraagstukken?

De modules volg je op speciaal daarvoor geplande dagen. Zo kun je je die dag helemaal op GFS focussen. Je leert theorie in de schoolbanken, maar trekt er ook op uit om onderzoek te doen. Rond je alle modules af, dan ontvang je bij je diploma ook een Geo Future School-certificaat.

Meer informatie vind je op de website van Geo Future School.

Giving Back

Zit jij volgend jaar in 4 havo of 5 vwo? Ben jij de eerste in jouw familie (en directe omgeving) die in Nederland aan de hogeschool of universiteit wil gaan studeren? Wil je de studiekeuze maken die echt bij je talenten past en je succes gaat opleveren? Mis je een rolmodel om je hierbij te ondersteunen? Wil je het komende jaar tijd en energie investeren in je toekomst? Dan is Giving Back iets voor jou!

Stichting Giving Back stimuleert al sinds 1999 ambitieuze jongeren het meeste uit hun talent te halen. Dat doen ze met het Scholierenprogramma, wat uit 2 onderdelen bestaat: een activiteitenprogramma met gave workshops, bedrijfsbezoeken en activiteiten met scholieren uit andere steden én een persoonlijk mentortraject. Voorwaarden om mee te doen: een flinke dosis ambitie en talent en dat jij de eerste in je omgeving bent die gaat studeren.

Gedurende 13 maanden word je één-op-één gekoppeld aan een professional. Deze mentor komt uit jouw stad en heeft een groot netwerk. Je kunt bij deze mentor al je vragen stellen over bijvoorbeeld studeren, hoe je dat het beste aanpakt (behalve je diploma halen) en wat je met je studie uiteindelijk kunt gaan doen.

Het Scholierenprogramma is hét programma waar fun, talentontwikkeling en serieus voorbereiden op je toekomst op leuke wijze samenkomt. Tijdens het traject geven we jou, samen met je mentor, voldoende bagage om na je eindexamen goed voorbereid en vol zelfvertrouwen aan je studie te beginnen en alles uit je talent te halen tijdens je studie. Bekijk waarom andere scholieren meededen aan het Scholierenprogramma van Giving Back.

Vraag naar dit programma bij onze Giving Back-coördinator Silvia Cortesi.

Honours Trajectum Utrecht

Honours Trajectum Utrecht (HTU) is een programma waarbij ambitieuze en nieuwsgierige leerlingen uit de 1e, 2e en 3e klas havo en vwo extra onderwijs kunnen volgen, om hun Nederlandse taalvaardigheid en kennis van de wereld te ontwikkelen. Bij de HTU maak je kennis met de universiteit en volg je onder andere gastlessen van verschillende hoogleraren. Je werkt hierbij aan begrijpend lezen, woordenschat, kennis van de wereld en studievaardigheden. Voor meer informatie kun je kijken op hun website.

ICT & Development

Wil je leren programmeren? Of een drone of robot bouwen? Wellicht een computergame maken? Dit kan bij I&D (ICT & Development), een traject waarbij je de kans krijgt zelf een onderzoek te bedenken en ook zelf vorm te geven aan de uitvoering hiervan.

Je werkt niet binnen een vak of klas aan een project, maar juist daarbuiten wanneer je hieraan wílt werken. Dit kan alleen of in een groep en er is zoveel tijd beschikbaar als er nodig is. Het project hoeft namelijk niet binnen een bepaalde periode afgesloten te worden. Het kan een jaar duren of zelfs langer. Het mooie aan dit traject is dat je vrijstelling kan vragen voor vakken waar je goed in bent. Zo kan je deze uren besteden aan je I&D-project. Uiteraard word je ondersteund en begeleid door docenten en professionals die zelf ook ICT-projecten ontwikkelen.

Meer informatie kun je opvragen via Rens de Lange (docent economie) en Hans Kövi (docent scheikunde).

U-Talent

Volg je havo of vwo, dan kun je deelnemen aan U-Talent. Dit is een programma van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht waarin je onderzoek kunt doen naar onderwerpen die je op de middelbare school niet snel tegenkomt, zoals kwantumnatuurkunde, filosofie en biomedische wetenschappen. Projecten kunnen zijn ‘Red het Regenwoud’ of de ‘First Lego League’ voor onderbouwleerlingen en ‘Choose Your Bèta Skills’, ‘Forensisch tekstonderzoek’ en ‘Digitale identiteit’ in de bovenbouw. Bovendien zijn er voor bovenbouwleerlingen tweejarige programma’s.

De projecten kunnen je helpen bij het maken van je profiel-, profielwerkstuk- en studiekeuze. Daarnaast kun je op deze manier alvast kennismaken met de hogeschool en universiteit. Meer informatie vind je op de website van U-Talent.